Do lat 50. XIX w. droga gruntowa, wijąca się przez tak zwane Jastrzębie Średnie, była mało znaczącym szlakiem komunikacyjnym. O wiele większą rolę ogrywały szosy: pszczyńska, wodzisławska i cieszyńska, a także główna aleja uzdrowiska.
Tak na dobrą sprawę to z owej dróżki najchętniej korzystali mieszkańcy i pracownicy Dworu Zamkowego (Schlosshof), którego zabudowania położone były na terenie obecnej ulicy Katowickiej oraz znacznie mniejszego Dworu Średniego (Mittelhof) stojącego w miejscu obecnej Szkoły Podstawowej nr 6. O tym, że droga miała znaczenie gospodarcze świadczy choćby fakt, iż z chwilą budowy linii kolejowej, zafundowano jej solidny, betonowy wiadukt, który pamięta wielu starszych mieszkańców miasta.
Niewątpliwą zaletą drogi było to, że biegła działem wodnym, a zatem nie przecinały jej liczne w Jastrzębiu jary i potoki. Można było pokonać ją bez zbędnych przeszkód. Gdy na przełomie lat 50. i 60. pojawili się tu projektanci pracujący nad planem Jastrzębia III od razu zauważyli naturalne walory owej dróżki. I to oni namaścili ją na przyszłą arterię budowanego miasta.
Więcej o alei Piłsudskiego można przeczytać w najnowszym wydaniu gazety "Jastrząb".
![]() |
Jastrzębie – Zdrój - miasto na prawach powiatu w południowej części województwa śląskiego. Pod względem administracyjnym dzieli się na sześć sołectw (Borynia, Bzie, Moszczenica, Ruptawa, Skrzeczkowice, Szeroka) oraz piętnaście osiedli. Jego powierzchnia wynosi 85,33 km kw. |
Zgłoś uwagi - uzupełnij wszystkie pola